Jonge kind
  • Collumn Jonge Kind Specialist
    Tijd voor een Nieuwe Vorm: De Toekomst van de Jonge Kind Specialist Een column geschreven door Jenneke Koopman-Homma, programmamanager en senior adviseur bij Spiekr, kenniscentrum kindontwikkeling Als ik kijk naar hoe we momenteel kinderopvang en onderwijs organiseren, vraag ik me af: slagen we er echt in om de samenwerking rondom het kind optimaal te maken? Niet dat we dit niet serieus nemen – absoluut, we zetten ons volledig in. Maar laten we eerlijk zijn: hoe goed slaagt de samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs erin om werkelijk goed te functioneren? Het is begrijpelijk dat d
    Lees meer
  • Pedagogisch Partnerschap
    In de dynamische wereld van de buitenschoolse opvang (BSO) is de relatie tussen pedagogisch medewerkers en ouders van cruciaal belang. Pedagogisch partnerschap vereist een diepgewortelde wederzijds respectvolle samenwerking tussen ouders en professionals. Dit partnerschap heeft bewezen positieve effecten op het welbevinden, gedrag en leerprestaties van kinderen. Een goede communicatie met ouders vraagt om voortdurende betrokkenheid en openheid van pedagogisch medewerkers. Uitdagingen binnen de BSO Een van de uitdagingen is het imago van de BSO als een plek voor vrijetijdsbesteding, waar ontwik
    Lees meer
  • Whitepaper Taalontwikkeling Stimuleren door Spel
    Whitepaper Taalontwikkeling Stimuleren door Spel
    Lees meer
  • Van criticus naar coach: een herziene blik op pedagogische coaching
    Blog: Van criticus naar coach: een herziene blik op pedagogische coaching Al een paar jaar geleden liep ik een peutergroep binnen, iets te vroeg voor mijn coachafspraak. De pedagogisch medewerker (PM-er) schrok even toen ze me zag. Op dat moment speelden er veertien peuters in het speellokaal. Eén PM-er was druk in de weer met kinderen op het klimrek, terwijl een stagiaire op de grond met een jongetje een bal overrolde. De PM-er die ik zou coachen, stond bij een grote mat die omhoog was gebracht met kasten. Kinderen sprongen van een springplank op de mat en klauterden vervolgens verder omhoog
    Lees meer
  • Meedenken, meebeslissen en meedoen op de BSO
    Moet jij op de bso steeds maar politieagentje spelen? Wordt er veel ruzie gemaakt en niet naar elkaar geluisterd? Is het tijdens het eten veel te rumoerig? Opvallend gedrag van kinderen  wordt door pedagogisch professionals niet altijd begrepen. Vaak ligt er achter dat gedrag een behoefte, maar wat is dat precies? En wat kun je dan het beste doen? Jenneke Koopman is senior-adviseur en programma-manager bij Spiekr. ‘Als je merkt dat kinderen opvallend gedrag vertonen, zou dit voor jou altijd een signaal moeten zijn om verder te kijken. Achter dit gedrag ligt namelijk een behoefte. Toch is er
    Lees meer

Spiekr community

  • Spiekbrief

    Haal het beste uit je organisatie en jezelf. Abonneer je op onze spiekbrief.

Stel je vraag