Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Omdat sommige kinderen extra aandacht en begeleiding nodig hebben bij hun ontwikkeling, stimuleert de overheid dit in alle gemeenten via Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). VVE is een zeer belangrijke en effectieve methode om kinderen beter voor te bereiden op de overstap naar de basisschool. Kinderen vanaf 2,5 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand door omgevingskenmerken kunnen voorschoolse educatie volgen. Peuters zijn dan spelenderwijs bezig met taal, voorbereidend rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Door voorschoolse educatie op de kinderopvang kunnen deze kinderen een betere start maken op de basisschool.
Onderwijsachterstand bij peuters tegengaan
Voorschoolse educatie is voor peuters (2,5 tot 4 jaar) met een risico op een onderwijsachterstand. De thuisomgeving kan een negatieve invloed hebben op de manier waarop een kind school doorloopt. Deze kinderen worden bijvoorbeeld thuis niet voorgelezen, omdat de ouders dat te moeilijk vinden.
Spelenderwijs leren op de kinderopvang
De kinderopvang biedt voorschoolse educatie aan. Pedagogisch medewerkers volgen met de peuters een programma dat de ontwikkeling op het gebied van taal, voorbereidend rekenen, motoriek en op sociaal-emotioneel vlak spelenderwijs aanmoedigt.
Effectiviteit van voorschoolse educatie
Uit onderzoek over voorschoolse educatie blijkt dat voorschoolse educatie werkt om achterstanden te verminderen. De achterstanden worden niet helemaal ingelopen. Kinderen krijgen door de ondersteuning wel een grotere woordenschat. Ook kunnen ze zich beter concentreren. En sommige jongens krijgen meer controle over hun emoties.
Eisen aan een kinderopvang met voorschoolse educatie
Kinderopvanglocaties moeten werken met speciale programma’s voor voorschoolse educatie. Zulke programma’s moedigen de ontwikkeling van kinderen op een samenhangende manier aan.
Bijvoorbeeld door:
- woorden te leren;
- te werken aan voorbereidend rekenen;
- te bewegen;
- samen te leren spelen.
De pedagogisch medewerkers bij de kinderopvang moeten zelf gesprekken kunnen voeren, spreken over een onderwerp en lezen op 3F niveau. Ook moet elke kinderopvang een pedagogisch plan hebben waarin bijzondere aandacht is voor voorschoolse educatie.
Voorschoolse educatie in pedagogisch beleidsplan
In het pedagogisch beleidsplan moet een apart onderdeel worden opgenomen over voorschoolse educatie. Daarin wordt in ieder geval beschreven hoe wordt gewerkt aan:
- Het vormgeven aan het voorschools educatief aanbod.
- Het stimuleren van de ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder op de gebieden taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Het volgen van de ontwikkeling van peuters en het hierop aanpassen van het aanbod van vve.
- Het betrekken van de ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen.
- Het op passende wijze inrichten van de ruimte waarin voorschoolse educatie wordt verzorgd en het beschikbaar stellen van passend materiaal voor voorschoolse educatie.
- Het vormgeven van een doorlopende leer- en ontwikkellijn van voor- naar vroegschool.
VVE-programma
Voor de voorschoolse educatie wordt een programma gebruikt waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Wat kan Spiekr betekenen op het gebied van VVE?